Wednesday, August 4, 2021

IPAD AKU BERWAJAH BARU!

Assalamualaikum wbt.

Hello hello hajarmoeslim.blogspot.com beraksi lagi. Yeeha!

Beberapa hari lepas, aku dah tukar tempered glass dan casing ipad aku. Harini dengan bangganya aku nak bagitau semua warga blog yang ipad aku dah berwajah baru! Kikii.

Aku sebenarnya nak tukar tempered glass dan casing ipad aku masa mula-mula beli bulan lepas lagi. Tapi maklumlah musim Covid sekarang ni kedai tak boleh buka. Aku pun pakai je lah tempered glass dan casing asal kawan aku tu.

Aku survey juga casing di shopee. Macam selalu, aku memang kaki survey sampai puas. Tapi tempered glass yang lama, aku tak berani nak buang dan pasang sendiri yang baru. Jadi aku fikir pergi beli semua kat kedai je lah.

Sekarang ni ekonomi di Kelantan dah dibuka perlahan-lahan. Kebetulan haritu masa aku tengah tengok ig story, aku tertengok pula story kawan aku beli fon di KB Mall. Eh rupanya kedai fon di tingkat atas KB Mall dah buka wehhh. Aku ingatkan tak buka lagi. Cuma dorang buat siap-siaplah penjarakan. Aku pun pergi lah beli.

Aku tukar tempered glass di Mobile Station. 12 ringgit je.

Ceritanya masa aku nak pergi beli casing ni, aku pergi banyak kedai kat sana tapi banyak yang takde stok. Ipad aku ni kan model lama. 5th gen ni 2017 tak silap aku. Aku pun pergi lagi kedai lain sampailah di 1 kedai Uncle China ni. Aku tanya dia,, “Ada model ipad ni tak”. Dia pun suruh staff dia cari model 9.7 inch. Cari punya cari, tak jumpa. Uncle tu cari sendiri pula kot tak silap aku. Ke dia suruh staff dia yang cari. Lupa pula aku. Jumpalah 1 casing ni. Dia terus buka plastik dan pasang di Ipad aku untuk cuba muat ke tak.

Mula-mula aku tengok, aku tak berkenan material dia. Tapi aku jadi serba salah pula sebab Uncle tu dan staff dia sanggup cari sampai jumpa dan paling aku tak sampai hati, dia dah pasang di ipad aku. Aku pun serba salahlah nak beli ke tak. Aku pun tengok tag harga dia. Terkejut aku weh. 58 ringgit! Aku bajet nak yang harga 20 ringgit ke bawah je.

Aku diam dulu sambil dia duk pasang casing tu. Aku terfikir-fikir macam mana nak buat ni.

Kebetulan staff dia cakap yang casing ni ada warna hitam je dan ada design tu je yang last. Kebetulan aku ada aim design yang aku nak dan aku nak cari casing yang warna merah je. Aku pun terus jadikan alasan aku tak jadi beli. Wahahaa. Adoila. Aku tanya dia ada design lain lagi tak. Dia kata takde. Aku pun cakapla kalau boleh aku nak warna merah. Begitulah ceritanya. Nasib baik aku tak jadi beli. Kalau tak, lebur 58 ringgit aku daripada asalnya nak bajet 20 ringgit ke bawah je.

Dahla aku pinjam duit mak aku je dulu 50 ringgit sebab aku takde cash. Aku pula dah beli earphone RM8, Mic RM12, kakak aku minta tolong aku pi tukar tempered glass fon dia RM10 pakai duit tu dulu dan aku tukar tempered glass ipad RM12 kat kedai yang aku pergi sebelum tu. Tolak tambah dengan duit aku yang ada dalam dompet tinggal RM15 je. Memang gilerr lah kalau aku beli juga 58 ringgit tu. Karang sampai malam aku terkenang-kenang nasib aku seharian.

Lepastu aku pergi DIY. Nasib baik kat situ ada design yang aku memang nak. Cuma takde warna merah pula. Adedeiii. Aku berkenan warna merah je. Kat situ ada warna hitam, pink, grey dan warna apa lagi entah aku tak ingat. Aku malas dah nak pergi kedai lain. Dahla aku boleh gerak masa kakak aku ada kat rumah je. Aku tengok harga RM18. Aku pun kira nak settle haritu terus la. Aku terfikir juga nak ambil warna apa. Gold dan Grey pun macam okay. Asalkan warna tu masuk jugala dengan minat aku. Aku pun kira settle warna Gold. Staff terus pasangkan casing aku kat situ.

Masa nak bayar, aku baru teringat pula dalam dompet aku ada baki 15 ringgit je termasuk duit aku yang ada berapa ringgit je dalam dompet. Alamak! Aku tanya staff, boleh bayar dengan kad debit tak. Nasib baik boleh. Selamattt! Kalau tak, kena berjalan lah aku pergi kat parking semula pinjam duit ma aku. Aku pun masa tu tak ingat yang dalam KB Mall tu ada ATM kat tingkat berapa entah. Kahkah. Tapi jadi 1 kerja la pula. Aku dahla dah ada di kaunter.

Puas hati aku tengok ipad aku dah macam ipad yang baru beli. Wehee! Walaupun Ipad secondhand, tapi look tu yang penting kena nampak baru. Begituuhhh!

Dah siap balik rumah semua, terus aku cuci ipad aku dengan air pencuci spec mata dan aku terus transfer balik duit 50 ringgit yang aku pinjam duit ma aku tadi. Kakak aku bayar dalam kereta lagi sebab dia ada cash cuma malas nak buka dompet je masa sampai sana. Kahkah.

Bukan yang baru takpe, asalkan dalam helokk.

Bukan yang mahal takpe, asalkan look cantekkk.

Begitu aku punya tagline kalini!

Ok gais, itu sahaja entri aku kalini. Terima kasih kalau korang suka entri aku. Beginilah seorang Hajar, dia cerita je apa yang dia nak cerita. Wehehee.

Assalamualaikum wbt.

No comments: